Needs Analysis for the Development of E-Student Worksheet on Measurement and Quantity Assisted by Web Wordwall Integrated with the PBL Model

Authors

  • Andiken Ferdy Department of Physics, Padang State University, Padang Author
  • Asrizal Department of Physics Education, Universitas Negeri Padang, Author

DOI:

https://doi.org/10.24036/jppf.v11i1.13

Keywords:

E-Student Worksheet (E-SWS), Problem-Based Learning (PBL), Scientific Process Skills

Abstract

Education in Indonesia continues to transform with technology integration, yet its utilization remains suboptimal. This study analyzes the needs for developing a web-assisted E-Student Worksheet (E-SWS) using wordwall integrated with Problem-Based Learning (PBL), to enhance students' understanding of physics concepts and scientific process skills. The research employs the Educational Design Research method in the Preliminary Research phase. The subjects include 34 tenth-grade students from Sungai Tarab Public Senior High School 1, assessed through practical activities for scientific process skills, and 20 students surveyed to identify learning needs. Knowledge scores were taken from summative assessments on measurement and quantity topics. Questionnaire results show that 80% of students struggle with physics concepts, 90% require extended time for comprehension, and 60% need additional learning resources. All students use learning materials such as Student Worksheet (SWS), but only 70% have access to printed versions. The average knowledge score is 35, while scientific process skills score 57, indicating low comprehension. Teachers face challenges in implementing the independent curriculum due to limited training and resources. This study recommends developing an interactive PBL-based E-SWS to enhance student engagement, conceptual understanding, and scientific process skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Asrizal, Department of Physics Education, Universitas Negeri Padang,

    Associate Proffesor of Physics Departmen, Faculty Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Padang

References

Arends, R. I. (2019). Learning to Teach. McGraw-Hill.

Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A., & Zulkifli, L. (2018). Pengembangan bahan ajar berbasis ICT yang mengintegrasikan nilai-nilai lokal dan karakter untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 14(1), 42-53.

Fauzi, A. (2021). Keterampilan proses sains dalam pembelajaran fisika: Sebuah kajian terhadap metode pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sains, 9(2), 88-97.

Hakim, A. (2023). Pengaruh penggunaan E-SWS berbasis PBL terhadap peningkatan keterampilan berpikir kritis dan keterampilan proses sains siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 55-69.

Hidayat, M. (2021). Integrasi teknologi dalam pembelajaran: Dampak terhadap efektivitas dan akses informasi. Jurnal Pendidikan Teknologi, 7(1), 10-22.

Hmelo Silver, C. E. (2006). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266.

Inggriyani, R., & Pujawati, L. (2024). Penggunaan simulasi dan aplikasi interaktif dalam pembelajaran fisika untuk meningkatkan pemahaman konsep dan motivasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 15-29.

Kemendikbud. (2022). Kurikulum Merdeka: Konsep dan Implementasi. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Mahardika, B. (2023). Pendekatan pembelajaran interaktif berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 27-39.

Nasution, D., & Siregar, S. (2021). Hubungan antara keterampilan proses sains dan prestasi akademik dalam pembelajaran fisika. Jurnal Fisika dan Pembelajaran, 8(2), 119-130.

Nugroho, A. (2021). Konsep eksplorasi dan keterkaitan fenomena dunia nyata dalam Kurikulum Merdeka untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika siswa. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 6(2), 45-58.

Prasetyo, W. (2020). Implementasi media pembelajaran digital berbasis E-SWS dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Digital, 5(1), 33-48.

Putri, R., Santoso, B., & Wibowo, A. (2021). Ketersediaan bahan ajar dan kebutuhan sumber belajar tambahan dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Sains, 8(1), 20-35.

Rahman, T. (2021). Peran bahan ajar elektronik interaktif dalam meningkatkan keterlibatan siswa dalam pembelajaran. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 5(2), 40-53.

Rahman, W., & Santoso, I. (2023). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran fisika: Studi kasus di sekolah menengah. Jurnal Sains dan Teknologi, 11(1), 25-38.

Rahmat, H. (2022). Efektivitas bahan ajar elektronik berbasis web dalam mendukung pembelajaran mandiri siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi, 8(1), 12-25.

Rahayu, N. (2021). Pengaruh metode inkuiri terhadap peningkatan keterampilan proses sains siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 9(1), 44-57.

Rezba, R. J., Sprague, C. R., & Fiel, R. L. (2007). Learning and Assessing Science Process Skills. Kendall Hunt.

Rustaman, N. (2005). Keterampilan proses sains dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 15-26.

Sari, P. (2020). Pembelajaran mandiri dan fleksibilitas dalam penggunaan teknologi pendidikan. Jurnal Pendidikan Sains, 7(1), 13-25.

Saputra, H., Nurhadi, D., & Wibisono, F. (2019). Analisis keterampilan proses sains siswa dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 15(2), 89-103.

Santoso, D. (2021). Model Problem-Based Learning dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan pemahaman konsep fisika. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(1), 22-34.

Schmidt, H. G. (2011). The impact of problem based learning on higher education. Higher Education, 58(6), 781-793.

Setiawan, R. (2020). Implementasi metode inkuiri untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 10(2), 99-112.

Suryani, E. (2022). Pengembangan keterampilan berpikir analitis melalui bahan ajar berbasis teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 77-90.

Wahyuni, S., Rahmat, H., & Yulianto, T. (2021). Transformasi pendidikan di Indonesia melalui integrasi teknologi dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(1), 5-19.

Widodo, A. (2020). Kesulitan siswa dalam memahami konsep fisika dan faktor yang mempengaruhinya. Jurnal Pendidikan Sains, 7(2), 71-84.

Yulianti, N. (2020). Evaluasi interaktif berbasis teknologi dalam pembelajaran fisika: Studi kasus implementasi di sekolah menengah. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 6(1), 55-70.

Zainuddin, R. (2021). Efektivitas media pembelajaran digital dalam meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi, 9(1), 30-45.

Downloads

Published

2025-03-26

How to Cite

Needs Analysis for the Development of E-Student Worksheet on Measurement and Quantity Assisted by Web Wordwall Integrated with the PBL Model. (2025). Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 113-126. https://doi.org/10.24036/jppf.v11i1.13

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.